Lekövetjük, hogyan készül Anga Kis Miklós brutális basszusgitárja

Gáspár Péter kollégánk, amikor éppen nem hangszert készít, akkor tesztel vagy cikket ír. A USEME zenekar basszusgitárosának, Anga Kis Miklósnak készíti a hangszerét ezekben a hetekben, így megkérdeztük az érintetteket a basszusgitár kapcsán.

useme_koncert_2016.jpg

Blasius műhelyből kerül ki Miki hangszere is. Ha jól tudom, elég sok hangszert készítetek mostanában.

G.P.: Hangszereinket szerencsére egyre többen ismerik, leginkább Temesi Berci, Szappanos Gyuri és Megyaszay István barátaink révén. A Blasius-family legfrissebb tagja Jimmy, a Kowalsky meg a Vegából, aki a néhány hete lezajlott lemezbemutató koncerten már a vadonatúj Blasiusával nyomta. A jelenleg készülő hangszerek közül az egyik legérdekesebb Anga-Kis Mikié lesz, aki a Useme zenekar basszusgitárosa.

13578655_1183242995048869_163550082_n.jpg

 

akm1kicsi_1.jpg

Miki, miért volt szükség új hangszerre?

A.K.M.: Classic Stingray 5 életem basszusgitárja. Amióta elkezdtem basszusgitározni ez volt az a forma, és hang, amit kerestem. Imádom a MM hangszereket, nagyon jók a WW gitárok, sorolhatnám még. Óriási elérhető kínálat van, és már nem is kell külföldre menni érte mint régen. Lehet őket turbózni pick up, elektronika cserével, de attól még az egy sorozat hangszer lesz. Félre értés ne essék, nem leszólni akarom ezeket a gitárokat, nagyon sok örömet okoztak nekem, de azt vettem észre, hogy másra vágyom. Megfogalmazódott bennem, hogy szeretnék egy saját basszusgitárt, olyat ami csak nekem van, ami az én elképzeléseim alapján készül. Nézegettem a külföldi és az itthoni hangszerkészítő manufaktúrákat, beszélgettem sok zenész barátommal, majd végül eljutottam Blasius-ékhoz, Temesei Berci bemutatott Mihályi Balázsnak, és Gáspár Petinek. Az első pillanattól megvolt a közös hang, értették, hogy mit szeretnék.

anga.jpg

G.P.: Mikor az elképzeléseiről beszélt, és arról, hogy milyen hangzást keres, nekem egyből Adam Nolly Getgood, a Periphery basszerosa jutott eszembe. Mivel Miki droppos hangolást használ, az amúgy is kritikus H húr helyén egy A szerepel. Ezért gondoltam, hogy a Nolly által is használt Dingwall basszusokon jól bevált bundozási szisztémát alkalmaznánk, hogy a húrok feszítettsége kiegyenlítettebb legyen és elkerüljük az öthúros basszusok gyakori fogyatékosságát, a lötyögő legmélyebb húrt.

header.jpg

A.K.M.: USEME zenekarral drop A-ra vagyunk hangolva, és a fő problémám az volt, hogy nem úgy szól a lehangolt H húr, ahogy annak kéne. Erre jött Peti ötete, hogy akkor csináljuk legyező bunodzású gitárt. Ennek az a lényege, hogy a G húrtól a H húr felé folyamatosan hosszabb a fogólap mezúrája, és így a lehangolt H húrnak tud kellő hosszúsága, és feszessége lenni. Kiszámolta Peti, hogy hogy milyen vastag, és milyen hosszú húr kell, hogy a kellő feszessége legyen a húrnak, és ez alapján lett a fogólap tervezve. A másik újítás a fordított fej, hogy a H húrnak a lehető leghosszabb lecsengési hossza legyen, ezáltalál is a H húr optimális dörgését elősegítve. Peti lerajzolta életnagyságban a megbeszéltek alapján a hangszert, én pedig mondtam, hogy vágjunk bele. A fa használatot Balázsra bíztam, az egyik Kata basszusgitárjuk hangja volt a kiindulást. A hangszer topja pedig csomoros nyár, amit hosszasan keresgéltünk, míg megtaláltuk azt a koszos dzsuvás darabot, amit megálmodtam anno!

akm2kicsi.jpg

Tervezni kellett, ráadásul igen pontosan, ahogy érzékelem...

G.P.: Az első amit megnéztem az a Kalium húrok honlapján a húrfeszesség táblázat volt.
(http://store.kaliumstrings.com/TensionCalculator/tensionChart.php?scale_length=34)
Jó lenne, ha itthon is kaphatóak lennének a húrjaik, mert ők az egyetlen gyártó, akik tényleg minden műfajhoz és hangoláshoz készítenek húrokat, 0,008-tól 0,266 inch méretig, maximum 42 inch menzúra hosszúságig. Miki hangszerén a G húr 34 inch, az alsó A húr pedig 36 inch lesz, egyszerűen azért, mert ez a méret még az itthon kapható húrokkal is megoldható. A D'Addario oldalon is találtok egy húrfeszesség kalkulátort itt: http://stringtensionpro.com/
Ebben a kalkulátorban a 45/60/80/107 Balanced Tension szett egy 160 vastagságú A húrral kiegészítve hibátlannak látszik, szóval ezt választottuk.

akm3kicsi.jpg

Beszéljünk a hangszerről, hogy áll most?

G.P.: A legfontosabb a bundozási rendszer mellett a nyak felépítése és anyagai. Legnagyobb részben jávorból készült, de két darab hat milliméter vastag szénszálas lemez is a nyakba lett laminálva. Ez a két vastagabb fekete csík hátul a nyakon. Ezek brutális merevséget adnak a nyaknak, amire szükség is lesz, mert a fenti kalkulátor szerint az összes húr terhelésünk a nyakon közel 110 kiló lesz. Ezenkívül a szénszálas merevítéssel megnő a hangok lecsengési ideje és eltűnnek az idegesítő elnyelődések és fura rezonanciák. A fejet megfordítottuk, hogy a nyereg mögött maradjon elég szabad helye a legmélyebb húrnak is. A fogólap pau ferro, ez lefordítva azt jelenti vasfa, amiben rozsdamentes acél bundok vannak. A test hátul dió, középen cseresznye. Erre került a csomoros nyár tető, amit egy nagy kupac áttúrása után Miki választott különleges, durva kinézete miatt. A húrláb ABM lesz. A két hangszedő Bartolini X55CBJD, amit Zolkow aktív elektronika összegez majd. A hangjáról majd később. Addig mi dolgozunk, Miki pedig izgul.

akm4kicsi.jpg