Séta a hangszerparkban

Interjú Gyémánt Bálinttal

Azt mondják a zenész éppen úgy játszik, ahogyan él. Bálint kifinomult ízléssel bír, ezt hallani a Bin Jip-ben, a Harcsa Veronikával alkotott duójában és a saját neve alatt futó Triójában is, valamint akkor is, amikor vendégként lép színpadra egy-egy formációhoz csatlakozva. Ugyanilyen igényességgel állítja össze felszerelését is a legapróbb részletekre is figyelve, sőt a karrierje is halálbiztosan ível felfelé. És erről mind Gyémánt Bálint tehet...

A közelmúltban felmerült a neved egy hangszerboltban, ahol hangszert vásároltál. Azt mondta a tulajdonos, biztos volt benne, hogy a hangszer oly mértékben fog inspirálni, hogy hamarosan stúdióba vonulsz... Ez egy Collings gitár volt. Mesélnél erről?
Régóta szerettem volna már egy igazi akusztikus gitárt. Évek óta kutatom a különböző faanyagokat, nyakprofilt és testméretet, hogy feltérképezzem a saját igényeimet. Ennek tudatában egyik nap körülbelül 30 hangszert próbáltam ki Galambos Ernő segítségével. Végül így jutottam el a Collings cég hangszereihez. Az O1-es az első pillanattól lenyűgözött, mintha nekem készítették volna. Körülbelül egy hetet gondolkodtam, vásároljak e hangszert, hogy egyáltalán megengedhetem-e magamnak, mert komoly anyagi befektetés. Abban biztos voltam, hogy semmi mást nem választanék, vagy ez vagy inkább semmit. Nem bántam meg...



Változtatott ez a hangszer a hallásodon az akusztikus gitárok terén? A Godint használod még, vagy hamarosan nylon vonalon is váltás lesz?
Az új hangszer nagyon is sokat változtatott a hallásomon, az igényeimen. Azóta mindkét Godin gitáromat eladtam. Annyira inspirálni kezdett az akusztikus hang, hogy magától értetődő volt a váltás. A fémhúros helyett lett a Collings, a nylon húros modellt pedig egy Hanika 60PF-NAT model váltotta.

Lemezfelvételen gondolom kísérletezel a mikrofonozással. Köztudott, hogy akusztikus gitárt felvenni, nem egyszerű eset. Mi vált be nálad? Milyen mikrofon, milyen elhelyezés, stb.?
Legutóbb a Budapest Music Centerben készítettünk felvételeket, a kíváló hangmérnök, Szabó Viktor segítségével. Közvetlen előttem egy DPA 2011-est helyezett el és körülbelül 2 méterre pedig DPA 4006-os került.



Koncerten szintén külön eset az akusztikus gitár hangosítása. Hogy oldod meg? AER és kész?
A gitárba kedves barátom, Tóth Zoltán hangszerkészítő mester, Juan Carlos CP-1A VIP hangszedőt épített. Az AER Domino erősítővel remekül működnek, a keverőpultba közvetlenül az erősítő DI Out-jából megy a jel. Ez a párosítás egyelőre tökéletesen bevált.

Több neves zenész is feleslegesnek tartja a drága akusztikus hangszer megvételét, amit azzal magyaráznak, hogy a hangosítás és a koncertkörülmények, amelyek gyakran nem ideálisak, lebutítják az akusztikus gitár egyébként zseniális hangját egy középkategóriás hangszerére. Mit gondolsz erről?
Így igaz! Viszont nem a hangszer feladata elkápráztatni a közönséget, hanem az előadóé. Tehát a jó gitárra csupán azért van szükség, hogy inspirálja a zenészt. Ez egyénfüggő, nekem rengeteg energiát ad, hogy szinte megszólít a hangszer, hogy játsszak rajta...


Az elektromos gitároknál is ilyen kifinomult lett a hallásod? Ott a Fendert látom a kezedben Lace Sensorral. Ez az a pickup, amit vagy nagyon szeretnek, vagy nagyon nem.
Bizony ez így van, és én imádom. Kicsit fedett, középdús hang, mindig is szerettem. Néhány évvel ezelőtt feltörték az autómat és elloptak tőlem egy ugyan ilyen Fender Strat Plus-t, később vettem egy pontosan ugyanolyat. Azt hiszem 600 dollár volt, de a leggyakrabban ezen játszom. Bármilyen gitárt próbálok ki, először mindig magában hallgatom meg erősítés nélkül. Az elektromos gitárról is rengeteget árul el az akusztikus hangja. Kifejezetten jazz szituációkban szokott még előkerülni a Gibson Custom Shop Pat Martino hangszerem, az is egy igazi ritka gyöngyszem.



Az effektek is fokozatosan cserélődnek a boardban, egyre jobb minőségűek kerülnek be, de a TC például úgy látom be van betonozva... Végig tudnánk szaladni a láncon? És persze mit miért szeretsz, mit mire cseréltél le, miért?
A TC Nova System-nél nem tudok jobb ár-érték arányú kompakt berendezést. Nem mondom, hogy mindig hibátlanul működik, de alapvetően jó minőségű kompakt eszköz. Mostanában a Strymon pedálok hangja az, ami nagyon érdekel. A TimeLine régóta stabil pontként van jelen a pedáljaim között. Nagyon szeretek loop-olni is, ehhez a Boomerang cég termékét használom. Elképesztő hangminőségű, remek eszköz. A hosszabb kábeleim mind Laboga márkájúak. Igazából folyton variálok, nincs fix pedálboardom. Előkerül még néha egy EXH Freeze, illetve egy Digitech EX-7 Expression pedál. Van egy Strymon Mobius-om is, de azt lehet, hogy hamarosan egy Big Sky-ra cserélem...

effect-board1.jpgeffect-board2.jpg

Lépjünk a színpadra és a stúdióba! Színpadon Polytone Mini Brute, gondolom elé mikrofon, ha a körülmények szükségessé teszik. Ma a csöves világban, hogyhogy nem csöves erősítővel játszol?
Először is nekem kell cipelnem... (nevet) Néhány évig vittem a hátamon egy Silverface Twin Reverb-et. Térdproblémáim miatt sem jön szóba hatalmas cucc, de a Polytone-nak egyszerűen imádom a hangját. Joe Pass-nál láttam először, nagyon kedvelem azt a hangkaraktert, ami jellemzi. Különben néhány hete amikor Kurt Rosenwinkell hazánkba látogatott az én erősítőmön játszott, nála is csodásan működik. Az igazat megvallva nagyon megdobogtatja a szívem például a Rivera cég Venus 6-os erősítője. Persze az is felér vagy egy átlagos ember testsúlyával és három négyzetméter árával a Budai Várban... (nevet)

10422203_1571990573013598_5398975642833580141_n.jpg


Stúdióban, hogy veszel fel elektromos gitárt? Vonalba vagy erősítőbe mennek az effektek? Ha jól emlékszem a Bin-Jip első lemezének első számában, az Enterben hallgató gitárszólódat fejtegették is, vajon hogy készült, mert elég szokatlan.
Többnyire standard mikrofonozással rögzítjük az erősítők hangját. Vonaljelet csak az AER-ből szoktunk venni és azt is egy dinamikus és egy kondenzátor mikrofonnal örökítjük meg. A Bin-Jip-ben minden vonalból megy. Az Entert még a fémhúros Godin Multiac Jazz gitárommal rögzítettük analóg torzítóval, szintén vonaljelből! Nagyon sokat kísérleteztünk a hangszínekkel. Manapság egy Apogee hangkártya segítségével generálom a "sound"-okat a Mainstage programon keresztül, az egész jel végén pedig a Strymon TimeLine csinál elképesztő sztereo jelet.

1908137_1619452824934039_8984360503686157616_n.jpg


Rengeteget utazol, repülsz, hihetetlen nagy értékkel anyagi és más szempontból is. Hogy óvod a hangszert? Hogy lehet repülőre felvinni, volt hogy szétszedted, láttuk, de van más megoldás is biztos. A Mono tok miért jobb, mint egy keménytok?
A Mono tok egyik legfőbb előnye, hogy a repülőgép társaságok számára puhatoknak minősül. Sok helyen éppen ez a megkötés. Minden légitársaságnál más a protokoll, általános tanácsokat nem tudok adni, de mostanában már 10-ből 7 esetben egyszerűen meg kell venni a jegyet a hangszernek. Ez valamivel mérsékeltebb ár, nyilván nem kockáztatom meg hogy feladjam. Van külön Mono tokom az elektromos és az akusztikus hangszerhez. Jól pakolható, tartós és tényleg megvédi a hangszert. Nem olcsó, de én már estem hanyat lépcsőn hátamon a gitárral és semmi baja nem lett, abban a pillanatban már be is hozta az árát...

12669427_1691879314358056_6362529698647128945_n.jpg


Tanítasz, de közben rengeteget utazol. Hogy fér meg a kettő? Magánúton is vállalsz tanítványokat még?
A tanítás nagyon fontos része az életemnek, sok örömömet lelem benne, ráadásul rengeteget tanulok a növendékeimtől. Főtárgytanárként dolgozom a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában és zenekari gyakorlatokat tartok a Kőbányai Zenei Stúdióban. Mindkét intézménynek hallgatója voltam korábban, így külön élmény és megtiszteltetés, hogy felmerült a nevem tanítani, és hogy olyan emberek fogadtak kollégájukká, akik nekem is tanáraim voltak korábban. Magánnövendékeim is szép számmal vannak. Legtöbbeknek inkább hobbi a zene, de például a Margarat Island-ből ismert Füstös Bálint is járt hozzám egy-két évet. Úgy gondolom, hogy többeknek komoly esélye van a Zeneakadémián továbbtanulni a növendékeim közül. Manapság a pedagógus élet nem a legmegbecsültebb szakmák egyike, engem abszolút a hivatástudat hajt, amikor pedig esetleg nem érek rá a koncertek miatt, mindig van kolléga aki kisegít és dolgozik tovább a srácokkal nélkülem.

12994344_1716884638524190_3546869898388492405_n.jpg

Koncertdátumaidat látjuk folyamatosan, de mesélj arról mik készülnek a háttérben? Lemezek, dalok, stb.
Novemberben jelentetjük meg Harcsa Veronikával a második duó albumunkat. Az ország szinte minden részén fogunk koncertezni, december 7-én pedig a Zeneakadémia Nagytermében mutatjuk be az új anyagot. Egyre több koncertünk van külföldön, sok energiát fektetünk a nyugat-európai megjelenésbe is. A második lemezünk is a Traumton Records gondozásában jelenik meg külföldön. Lépésről lépésre próbálunk haladni, január végén indul a turnénk Ausztriában és Németországban.
Időközben újra saját triót vezetek, mellyel januárban tervezek lemezt felvenni, remélhetőleg 2017 tavaszán már kézbevehető lesz az eredmény. A Trió hatalmas kihívás, folyamatosan íródnak a dalok. Csízi László dobokon és Fonay Tibor nagybőgőn támogat a hihetetlen szakmai felkészültségével és kreativitásával. Rengeteg gyakorlás és próba vár még ránk, nagyon izgatott vagyok ezzel az anyaggal kapcsolatban, remélem az újdonságokról majd Titeket is értesíthetlek!

Köszönöm az interjút!

balintgyemant_4675.jpg