Dinamikus mikrofonok
Sokféle mikrofon kapható. De melyik mire használható és mit használjunk felvételkészítéshez? Ebben a cikksorozatban röviden bemutatásra kerülnek a főbb mikrofonfajták és megnézzük milyet milyen felvételhez érdemes használni. Az első részben a dinamikus mikrofonokkal foglalkozunk.
A mikrofonokat több szempont szerint csoportosíthatjuk. A legegyszerűbb, ha működésük szerint osztályozzuk őket. A széles körben használt fajták a dinamikus és kondenzátor mikrofonok, de érdemes megemlíteni a ribbon mikrofonokat is.
Működési elvük mellet iránykarekterisztikájuk is jellemzi a mikrofonokat. Ez az elnevezés azt takarja, hogy a mikrofon milyen irányból érkező hangot képes érzékelni. Az első a gömb karakterisztika (Omni). Ebben az esetben a mikrofon a tér minden irányából, körkörösen képes a hang érzékelésére. A második a nyolcas karakterisztika (Figure of Eight). A mikrofon elölről és hátulról, oldal irányból pedig csak minimálisan veszi a hangot. A vese karakterisztika (Cardioid) esetében pedig csak a mikrofon előtti térből érkező hangokat érzékel. A mikrofon irányérzékenysége felépítéséből adódik. Néhány kondenzátormikrofon esetében az iránykarakterisztika egy kapcsoló segítségével változtatható. De mire is jó ez? Sok esetben egy mikrofonnal csak egy hangforrást szeretnénk rögzíteni. Ebben az esetben ideális választás a vese karakterisztikás mikrofon, mivel ez csak egy irányból veszi a hangot és a többi hangszer az adott mikrofonba csak minimálisan szól bele. Viszont, ha egy énekkart szeretnénk rögzíteni, érdemesebb gömb karakterisztikás mikrofont választani. Otthoni felvételek esetében is a vese karakterisztika lehet jó választás. Evvel a külső zajok és nem kívánt rossz teremakusztika kiküszöbölhető a felvételből.
Dinamikus mikrofonok
A dinamikus mikrofonok működési elve hasonlít a hangszórókéhoz, ahol egy mágnes körül egy membránra erősített tekercs mozog. A membrán a levegőben terjedő hangrezgések hatására mozogni kezd. A mozgás következtében a hanggal megegyező módon feszültség indukálódik a membránhoz rögzített tekercsben, amit felerősítve kihangosítani vagy rögzíteni tudunk.
A dinamikus mikrofonok roppant népszerűek hangosítási területen robosztus felépítésük miatt. Nem túl érzékenyek a környezeti behatásokra. Legtöbb esetben vese karakterisztikával rendelkeznek. Jól viselik a nagy hangnyomást, így dobok felvételére különösen alkalmasak. Némelyik típusú mikrofon annyira bevált, hogy manapság kihagyhatatlan dobfelvételkor, ha jól ismert, sztenderd hangzást szeretnénk elérni.
A Shure SM57 egy tipikus széles területen használható mikrofon. Leggyakrabban pergődob felvételére használják, de elektromos gitár felvételénél sem hiányozhat Hangja nem mélydús, de a többi tartományban kiegyenlített. Nem gerjedékeny, ezért színpadon szinte bármilyen hangforrásra lehet használni.
Lábdobra előszeretettel használt mikrofon az AKG D112, Shure BETA 52, Audix D6, EV Re320. Mivel dinamikus mikrofonokról van szó, azt fontos megjegyezni, hogy hangképük valamelyest hiányos és bizonyos tartományokban túlzó, ezért érdemes stúdióban kondenzátormikrofont is párhuzamosan használni lábdob felvételre, ami részletgazdagabb. A két mikrofon megfelelő hangszínezésével és arányával nagyon jó lábdobhangot kaphatunk.
A Sennheiser MD421 igazi klasszikus. Tamokra és elektromos gitárokhoz nagyon népszerű. Hangja kiegyenlített és jól viseli a nagy hangnyomást. Évtizedek óta állandó szereplője a színpadoknak és stúdiófelvételeknek.
A Shure SM7B a legtöbb rádióstúdióban megtalálható. Énekfelvételhez kiválóan használható és ezt mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy Michael Jackson Thriller című albumának énekfelvételeinél a legtöbbet használt mikrofon volt. Ebből az albumból adták el a világon a legtöbbet és a lemez költségvetés 750 000 dollár volt 1982-ben. Tehát választhattak volna más mikrofont is, de nem véletlenül használták ezt. Árkategóriájában kiváló eredményt produkál. Fontos hozzá a jó minőségű előerősítő használat. Hangja remekül utómunkázható és könnyen a mixbe illeszthető. Mivel közeltéri mikrofon, ezért még nem megfelelő akusztikával rendelkező helyiségben is jól használható. Otthoni énekfelvételekhez remek. Aki nem szeretne legalább 500 000 forintot énekmikrofonra költeni, annak mindenképpen ajánlott egy SM7B beszerzése egy jó mikrofonelőfokkal (Pl: ISA One). Nekem csak jó tapasztalataim vannak vele.
Shure SM58, sztenderd színpadi énekmikrofon. Szétnyúzhatatlan felépítése és jó hangja miatt sokan használják.
A dinamikus mikrofonokat főleg közeltéri felvételek esetében érdemes használni (elektromos gitár, ütős hangszerek), vagy olyan esetekben, amikor egy térben több hangszer is megszólal és szeretnénk elkerülni az áthallásokat. Viszont, ha részletgazdag hangképet szeretnénk és fontos, hogy a teljes spektrumban tudjuk a hangot rögzíteni akkor kondenzátormikrofont kell választanunk. Erről a következő cikkben írunk bővebben.