ART C2 mikrofon teszt

Nagymembránost olcsóbban, mint amennyit ér

Nagymembrános mikrofont kerestünk tesztelésre, így jutottunk el a Bluesound jóvoltából az ART cég C2 típusú kondenzátormikrofonjához. A próba alkalmával összevetettük egy hasonló árú AKG C214 mikrofonnal, mely tudásban és műszaki paraméterekben hasonlít a C2-höz. A tesztek során gitárhangokat rögzítettünk, melyeket itt meg is osztunk. Lássuk is mi lett az eredmény.

Kezdjük mindjárt azzal, hogy miért kell nekünk egyáltalán nagymembrános kondenzátor mikrofon? A válasz: azért, mert azzal egy házistúdió esetén, gyakorlatilag mindent rögzíthetünk. A dobot nehezen, de házistúdióban ritka a dobfelszerelés, és annak rögzítése szintén. Nagymembrános mikrofonnal éneket, gitárt, fúvósokat, vonósokat percussiont, zongorát, bármit rögzíthetünk, így ha költségvetésünk egy mikrofon vásárlását engedi, akkor elsőre nagymembránost vegyünk. A választék itt is óriási és ebben az esetben is igaz, hogy egy árfekvésen belül minőségbeli különbséget nem fogunk találni. Az ízlés dönt tehát. Bizonyságul álljon a tesztünk, amiben ezt a kiszemelt ART C2-t egy nála 35 000 Ft-tal drágább, mikrofonnal hasonlítottuk össze, ami ráadásul AKG, amely márkanév jobban cseng a fülünknek bárki mondja ki, bármilyen kiejtéssel. Az AKG C214-et, a legendás AKG C414 kistestvéreként ismerik, ami nagyjából olyan, mint Michael Jackson testvérének lenni a szakmában.

Az ART C2 egy nagymembrános kondenzátor mikrofon. 90 000 Forintos ára alapján a belépőszintű kategóriába sorolható. Fix kardioid iránykarakterisztika jellemzi, ebben az árkategóriában ez az általános, az állítható iránykarakterisztika már jóval drágább vételárat generál. A vese (kardioid) karakterisztika azonban a legtöbb esetben elegendő. Ha mégsem, kísérletezzünk a mikrofon elhelyezésével, mert többnyire megoldást jelenthet. A C2 egy -6 és -12 decibeles pad kapcsolóval, valamint egy mélyvágó kapcsolóval van ellátva, mellyel 100 - illetve 200 Hertz alatt lehet a zavaró mélyhangokat csillapítani. A mikrofonnal együtt jár egy rezgéscsillapító kengyel és egy alumínium hordtáska. Ez igen praktikus, ha a mikrofont külső helyszíneken, koncerten is szeretnénk használni és nem utolsó sorban profi hatást kölcsönöz szettünknek, ami azért fontos, mert a fogyasztóiban úgy nevelkedtünk, hogy veszünk, eladunk, veszünk eladunk. Ha tehát veszünk, gondoljunk arra, hogy elképzelhető, hogy el is adjuk. Ha pedig eladunk, sokkal kedvezőbb ha a mikrofonunk kofferban van, ami mellesleg tökéletesen megvédi a mikrofonunkat az ütéstől, eséstől, bármi külső hatástól.

Tesztünk során akusztikus gitár hangját rögzítettük vele és mindjárt két verziót is felvettünk. Egy lassú, ujjbeggyel pengetett és egy sikálós, gyors kíséret került a vincseszterre a korábban bemutatott, igen kiváló minőségű RME Babyface Pro hangkártyán keresztül.

Arra számítottunk, hogy mindkét csatornán ugyan azt fogjuk hallani, hiszen a mikrofonok ugyan abba a kategóriába tartoznak. Az AKG C214 hangja teltebb és magasakban dúsabb míg az ART C2 középdús hangot produkált. Viszont ez akár lehet kifejezetten előnyös is. Ha meghallgatjuk a két sikálós verziót hallhatjuk, hogy a C2 mikrofonnal plasztikusabb és talán egyenletes a kísérőgitár hangja. Nincs benne annyi ciripelés és mély mint az AKG mikrofonnal rögzített sávon.

Ez már csak ízlés kérdése, hogy ki szereti a „kopottabb” vintage jellegű hangot vagy inkább modernebb fényesebb hangzást szeretne visszahallani. Nekünk a lassú verziónál a AKG a gyorsnál az ART tetszett jobban, de azt, hogy melyik a jobb, egyértelműen NEM lehet eldönteni.

Végül a mikrofonokkal felvettünk egy teljes darabot, amit egy kis utómunka után itt lehet meghallgatni. A két mikrofon hangja jól kiegészíti a mixben egymást, ami egy újabb gondolatot indíthat el bennünk: az ART "modern" hangzása önmagában, és más hangzású mikrofonokkal együtt is jól viselkedik.

A tesztelés persze nem fejeződik be egy aktus után, szeretjük kiismerni a mikrofonokat is, más környezetekben is bevetni, nem csak stúdiónkban. Kivittük tehát szabadtérre, énekeltünk, zajokat vettünk fel, madárfüttyöt, ajtónyikorgást, macskanyávogást és egy zenekari próbát is. Ma már a kis kompakt felvevőket, elviselhető minőségük ellenére sem kedveljük annyira, mint az egyre mobilabb házistúdiónkat, ami az RME Babyface Pro + laptop+mikrofon trióból áll és elfér egyetlen laptoptáskában minden.

Ha összegezném az ART C2-vel eltöltött egy hónapunkat, azt mondanám, hogy örökbe fogadnám, ha nem lenne nagymembrános mikrofonom, különösen azért, mert az AKG C214 ára és az ART C2 ára között éppen egy Audix i5 mikrofon vételára látható, ami várhatóan a következő tesztjeink egyike lesz, mert kell ugyebár mikrofon a gitárerősítő elé is, és nem vagyunk biztosak benne, hogy a Shure SM57 évtizedes sikere nem csak egy hangmérnöki/fogyasztói megszokás.

Főbb jellemzők:

  • Típus: Kardioid kondenzátor mikrofon
  • Kapszula: 34mm átmérőjű membrán
  • Iránykarakterisztika: Kardioid
  • Frekvencia átvitel: 20Hz-20kHz
  • hangnyomásszint: 132dB
  • Érzékenység: -37dB (+/-2dB)
  • Egyenértékű zajszint: 16dB A
  • Impedancia: <150 ohm
  • Min lezáró impedancia: 1000 ohm
  • Áramellátás: 48V Phantom (P48)
  • Méret: 57mm x 168.5mm

 

(szerzők: Goldsmann Tamás, Balla Gábor)

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Tags: , , , ,