Mikrofonkábel teszt

Valóban döntő tényező a kábel?

3 szett kábelt vittünk tesztre, mert kíváncsiak voltunk, van-e értelme drágán, jó minőségű kábelt venni, valóban változtat-e a felvételek minőségén?

dsc01799.jpg

Mikrofonkábel teszteket ritkán talál az ember a neten, sem a szaksajtó, sem a felhasználók nem fognak bele az elkészítésébe. Ennek alapvetően két oka is lehet, az egyik mindenképpen az, hogy nem könnyű hangfelvételekkel igazolni a kábelek közti különbségeket, míg a mikrofonok esetében ez sokkal egyszerűbb.
De van egy másik oka is, ami ennél azért lelombozóbb: nincs jelentősége a zenészek körében. Számtalan videó van a youtube-on arról, hogy hangmérnökök vitatkoznak mikrofonokról, összehasonlítják azokat, elemzik a hangjukat, kísérleteznek vele, de kábelekről szóló vitapartit nem láthatunk.
Pedig, mindegyik szakember egyetért azzal, hogy jó felvételt csak úgy készíthet az ember, ha a felvételi lánc minden szeme kiváló minőségű. De pontosítsuk a gondolatot: olyan minőséget képvisel a felvételi rendszered, amilyen minőségű a leggyengébb láncszemed. Egy jó akusztikus hangszert rossz felvételi rendszerrel használhatatlan minőségben rögzíthetsz.
Rossz hangszert jó felvételi rendszerrel is csak azért érdemes rögzíteni, hogy részletesebben halljuk rossz hangszerünk, pocsék hangját. Szóval értelmetlen. De akkor is gond van, ha nem elég jó a hangkártya, hiába a jó hangszer és a jó akusztika, a részletek elakadnak a hangkártya szűrőjén. Vagy mondhatnánk ezt az akusztikára, vagy a zenészre, aki használhatatlanul játszik.

dsc01798.jpg


Ha felvételt készítünk, többnyire van valami a fejünkben arról, mit szeretnénk hallani. Enélkül a hangmérnökök sem tudják milyen irányba menjenek. Nekem van. Kristálytiszta hangzású, akusztikus gitáros anyag van születőben, ehhez keressük a felvételi rendszerhez a láncszemeket. Pat Metheny - One Quiet Night című lemeze a minőségi léc. Aki ismeri a lemezt, az tudja milyen magas ez a léc.
De a terv kapcsán több lemezt is meghallgattunk, elemeztünk, amelyen egyetlen hangszer szól csupán. Beszereztünk hangszert a legfelsőbb kategóriából, ugyanígy tettünk a mikrofonokkal, a hangkártyával, az akusztikát a stúdióban a legnagyobb pontossággal és precizitással terveztük és építettük, elkészült tehát nagyvonalakban minden, üzemel a stúdió, ami számunkra egy tesztlabor is egyben.
A tesztfelvételek ígéretesek, de nem tökéletesek. Miután az akusztikus hangszert mikrofonnal rögzítjük kizárólag, a kábeleket kezdtük el tesztelni. Gitárkábelek terén igen jó tapasztalatokkal rendelkezünk, azt hiszem kijelenthetjük, hogy a legátfogóbb kábeltesztet mi készítettük ezelőtt néhány évvel, amikor a Magyarországon fellelhető kábeleket stúdióban teszteltük, szám szerint vagy 20-at.

dsc01803.jpg


Akkor találtunk rá a Furutech márkára, amit hangszerboltokban nem is találunk az országban, de szerencsénkre egy kifejezetten kábelekkel és csatlakozókkal foglalkozó cég, a Kácsa Audió, tart a márkából jack és XLR dugókat és aljzatokat is, kábelválasztékuk pedig óriási. A cég leginkább az audio és a video területén mogulkodik.
Több mint 20 éve foglalkoznak kábelek forgalmazásával és gyártásával, vannak olyan termékeik, amelyek a szó legszorosabb értelmében a legfelsőbb kategóriának a tetején állnak. Bizonyára tapasztalta már mindenki, milyen érzés kézbe venni a minőséget a sok szemét után, amit a fogyasztóiban megvásárolhatunk. Azonnal felismerhető a különbség. Rájuk bíztuk tehát magunkat.
A megbeszélésünk után másfél órával 3 garnitúra készre szerelt mikrofonkábel várt minket 3 különböző kategóriából. Fontos szempont ez nekünk, akik veszettül kíváncsiak vagyunk az eltérő árkategóriák közötti minőségi és érték különbségekre.

1094_kc_066.jpg

A tesztre 5 méteres kábeleket rendeltünk. Az első garnitúra Kácsa KC066 kábel és MC947G és MC948G típusú XLR-rel volt szerelve. Alacsony kapacitású, szimmetrikus, csavart szerkezetű kábel, vezetője 2 * 0,215 mm², erenként PVC szigetelésűek, spirál árnyékolt fekete PVC köpenyben. A kábel külső átmérője 6 mm. Zajszint nincs, a teszt alapján hibát nem észlelünk, hiába fülelünk.

mc_947g.jpg


Ha egy kábel mikrofoniás az könnyen kiderül, ha felvétel közben elkezdjük mozgatni, csavargatni, rángatni. Többnyire megjelenik ilyenkor a zaj. Ez a zajszint itt elenyésző, figyelembe véve, hogy az ember stúdióban ritkán rángatja a mikrofonkábelt, máris elveszíti a jelentőségét. A kábel hajlékonysága és rugalmassága viszont kitűnő, így színpadra is kiváló. Klubokban, ahol még ritka a wireless rendszer, tökéletes. Az XLR papa és mama robosztus súlyos darab, van benne anyag, ahogy mondani szokták. Aranyozott 3 érintkezős XLR lengő dugó fekete gumi kábelbevezetővel ellátott feketére festett fém házban. Ha a zenészek körében ismert Neutrikkal hasonlítgatnám, megközelítőleg egy kategória. Árban valamivel alatta, de betudom annak, hogy Neutrikék a marketingköltségüket minden egyes eladott csatlakozón vissza szeretnék kapni, márpedig marketingre sokat költöttek. Ez a kábel csatlakozókkal szerelve 4620 Ft, ár érték arányban teljesen jó, semmi különöset nem tapasztaltunk.

mc_948g.jpg

Egy lépcsővel följebb a kategóriák szintjein áll a második garnitúra, amit ugyanúgy MC947 G és MC948G-vel szereltek, de a kábel az úgynevezett KM CU1, barna színű. Lehet, hogy hülyeségnek tűnik, de a színválaszték is fontos. A legtöbb mikrofonkábel fekete. Ekkora kiszúrást még ember nem látott! Egy stúdióban egy átlagos zenekar esetében olyan mennyiségű kábel fut, amit megkülönböztetni menet közben szinte lehetetlen.
Vannak persze taktikák, de az idő, nem beszélve arról, hogy jelölgetni a kábeleket is csak egy-egy ponton lehet.

km_cu1.jpg

Visszatérve a KM CU1-re. Alacsony kapacitású szimmetrikus mikrofon kábel OFC vezetőkkel (2*0,27mm2), PVC köpenyben. Külső átmérője: 6 mm. Hajlékonysága akár az előzőé, de a mikrofoniás teszten egy fokkal jobban szerepelt. Összehasonlítva a felvételeket a hangszer hangja a mikrofonon át a kábelen keresztül a hangkártyába
zavartalanul eljut, nem színez, visszahallgatáskor sem érzékeltünk semmilyen plusz színt a hangzásban. Ez is fontos ugyebár, ki kíváncsi arra, hogyan szúrja el a hangját a hangszernek a mikrofon vagy a kábel. A KM CU1 tehát stúdió és színpadi felhasználásra is kiváló! Ára így szerelve: 5520 Ft.

kco_is1.jpg

A harmadik 5 méteres szett már első benyomásra is komolyabb. Ez a kaliber az, amit a hangszerboltok nem tartanak sajnos, de érthető módon, azt hiszem. A Kábel KCO IS1 típusú, Lila színben kaptuk, köszönjük a figyelmességet, ami tényleg ritka, bár ez lesz az a kábel, ami ránézésre is elüt a többitől. A KáCsa® OCC Line sztereó audió kábele, UP-OCC (Ohno Continuous Casting) monokristályos, 6 N tisztaságú réz vezetővel, kétszeresen árnyékolt, 8,5 mm-es külső átmérővel, lila PVC köpenyben és fekete/bordó kígyóbőrben.
Mi a kígyóbőrt nem kaptuk, bár jól hangzik, jól is néz ki, de a Lila tökéletesen kibogozható egy stúdiós kábelrengetegben. 8,5 mm átmérő máris kizárja az átlagos színpadi mulatságokat, rockerek és popperek ugrálnak, hasra esnek, nem jó látvány még akkor sem, ha jól szól. A dupla árnyékolás szintén hozzájárul a kábel merevségéhez, így maximum olyan színpadi felhasználásra alkalmas, ami nem igényli a kábel intenzív mozgatását. Az Evidence kábel az igényes zenészek körében már ismert, így összehasonlításként annyit, hogy ez a kábel annál hajlékonyabb és használhatóbb is színpadon.
Persze az Evidence is gyakori jelenség színpadon, David Gilmour is egy életre összekötötte magát vele. A KCO IS1 kábelre a Kácsa Audio kollegája a kiszemelt Furutech FP 702G és FP 701G csatlakozókat szerelte. Furutech csatlakozóval már dolgunk, bár az 6/3-as jack volt, készítettünk is egy tesztet, amiből kiderült, hogy lerombolhatatlan és reggelire Neutrikot eszik. A csatlakozó valamennyi alkatrésze demagnetizált vörösréz aranyozott érintkezőkkel. Teflon szigetelt, vörös réz ház. Kábel átmérő: 9 mm. Ház átmérője: 21,3mm x 63,2mm. Iszonyatosan robosztus, nem kell tartani, hogy munkában szétesik a tenyerünkben.

fp_702g.jpg


A várakozásokat pedig felülmúlta a teszt. Olyan részletek jönnek ki a hangszerből és a mikrofonból, amelyeket eddig nem hallottunk, a dinamika páratlan, nem színezi a hangot, nem vész el a mély, sőt értelmezhetővé válik, a magas nem cicceg. Neumann Km 184 mikrofonnal párosítottuk.

fp_701g.jpg


Ha mikrofonokat párban, válogatott párban is értékesítenek, akkor már csak a kábelt kell hozzáilleszteni a csomaghoz, mert egy kiváló mikrofon csak kiváló kábellel fog kiválóan szólni. De tesztünket azzal folytattuk, hogy gyengébb mikrofonra is rákötöttük, mert kíváncsiak voltunk, hogy mit művel a magasakkal, ami általában a mikrofonok gyengéje szokott lenni. Az eredmény itt is hallható volt. Sajnos tisztábban hallottuk a hibákat... De legalább jót mulattunk!

dsc01801.jpg


A végeredmény tehát a következő: Ez a szett 29770 Ft. Kábelért ennyit nem szoktunk fizetni, sőt a költségvetésben sem szerepel nagyon, mert 2 mikrofonkábel, ami esetünkben kell, az nem akkora tétel. De! Kénytelenek vagyunk szemléletet váltani. Mert azzal a szemlélettel, amivel eddig dolgoztunk, nem tudunk a 21. században magas minőséget létrehozni. A kábel nélkülözhetetlen tétel. Ha meghallgatunk egy hazai lemezt és összehasonlítjuk, mondjuk a Pat Metheny - One Quiet Night című lemezével, észrevehetjük az óriási különbséget. Pedig az a lemez a művész saját kis házistúdiójában készült mindössze 2 mikrofonnal.
Ha tehát valóban jó minőségre vágyunk a kábel fontos tétel, közvetlen a mikrofon alatt szerepel a sorban. Mert minek használunk jó mikrofont, ha nem adunk a kábelre? Hatalmas különbségek persze nincsenek, de el kell fogadnunk azt is, hogy ahogy lépkedünk felfelé a minőség lépcsőfokain, úgy drágulnak a termékek. Az alsóbb kategóriájú termékek és a legjobbak közötti különbség szokott érdekelni minket leginkább, hiszen itt 10-20-szoros árkülönbségek is vannak, miközben a minőségi különbség csak a fele ezeknek. Ezt el kell fogadnunk, még ha nem is tetszik. Mi belenyugodtunk, hogy 30 000 forintot súrolja egy 5 méteres mikrofonkábel, de mégsem adjuk vissza, mert ez a láncszem is kell és hosszútávon gondolkodunk!